Τι πρέπει να γνωρίζετε για τις Πανελλαδικές και τα εξεταζόμενα μαθήματα

Οι φετινοί υποψήφιοι εκ των οποίων ποσοστό μόλις 5% επέλεξε τελικά να διαγωνιστεί με το παλιό σύστημα των 6 μαθημάτων συντομεύοντας έτσι τη διπλή διαδικασία διεκδικούν συνολικά 69.985 θέσεις στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας 1.655

περισσότερες από πέρυσι Οι εισακτέοι στα ΑΕΙ πάντως θα είναι 345 λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι ενώ στα ΤΕΙ 2.000 περισσότεροι

Τα μαθήματα στα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας τελειώνουν τυπικά την Τετάρτη 1 1 Μαΐου Στην πραγματικότητα φέτος το διδακτικό έτος ολοκληρώνεται νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά Οι διακοπές του Πάσχα που ξεκινούν την Παρασκευή 22 Απριλίου σηματοδοτούν το τέλος της χρονιάς καθώς τα σχολεία θα ανοίξουν πάλι τη Δευτέρα 9 Μαΐου απλά για τα τυπικά Πέρυσι είχαν κλείσει 13 Μαΐου.

Οι Πανελλαδικές τόσο με το παλαιό όσο και με το νέο σύστημα ξεκινούν στις 16 Μαΐου με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και τα μαθήματα για τα οποία έχει καθοριστεί εξεταστέα ύλη κοινή και για τα δύο συστήματα συνεξετάζονται. Ώρα έναρξης εξέτασης είναι η 08.30 κοινή για τους υποψηφίους Ημερήσιων και Εσπερινών Λυκείων Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00.

Μέσα στον Απρίλιο οι υποψήφιοι θα πρέπει να πάνε στο λύκειο στο οποίο υπέβαλαν την Αίτηση Δήλωση του Φεβρουαρίου για να αποκτήσουν το δελτίο εξεταζομένου στο οποίο θα αναγράφεται και το συγκεκριμένο εξεταστικό κέντρο στο οποίο θα πρέπει να προσέρχονται. Οι απολυτήριες εξετάσεις στην Γ τάξη Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και στη Δ τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου θα διεξαχθούν μετά τη λήξη των Πανελλαδικών ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός της Φυσικής Αγωγής. Στους μαθητές χορηγείται απολυτήριο στο οποίο δεν υπολογίζονται οι βαθμοί των Πανελλαδικών.

Οι βαθμοί εκτιμάται ότι θα ανακοινωθούν το τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου και στη συνέχεια οι υποψήφιοι θα κληθούν να συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό τους Δελτίο. Περί τα μέσα Ιουνίου θα πρέπει να προσέλθουν στα λύκειά τους για να αποκτήσουν κωδικό ασφαλείας (password) ώστε να υποβάλουν ηλεκτρονικά το Μηχανογραφικό.

Οι βάσεις αναμένεται να ανακοινωθούν μετά τις 22 Αυγούστου. Επειδή ο τρόπος υπολογισμού των μορίων έχει αλλάξει και δεν συνυπολογίζεται πλέον ο προφορικός βαθμός - συνήθως ευνοούσε τους υποψηφίους -, η αρχική εκτίμηση, υποθέτοντας ότι τα θέματα θα έχουν ανάλογη δυσκολία με τα περσινά, είναι πως θα εμφανιστεί πτωτική πορεία στις βάσεις με το νέο σύστημα, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι η είσοδος στις σχολές αιχμής θα γίνει ευκολότερη.

 

Οι υποχρεώσεις των υποψηφίων κατά τη διάρκεια της εξέτασης

Οι υποψήφιοι πρέπει να φέρουν μαζί τους το δελτίο του εξεταζομένου, αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο, δύο στιλό διαρκείας (χρώματος μπλε ή μαύρου), μολύβι, γομολάστιχα, γεωμετρικά όργανα και ένα μπουκαλάκι νερό ή αναψυκτικό. Επίσης τα χαρτομάντιλα βοηθούν στον ιδρώτα. Δεν επιτρέπεται να φέρουν βιβλία, τετράδια,

σημειώσεις, διορθωτικό υγρό ή ταινία, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές μηχανές, ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης πληροφοριών ή επικοινωνίας ή άλλα αντικείμενα, εκτός από αυτά που επιτρέπονται σύμφωνα με τις οδηγίες της ΚΕΕ. Αν υποψήφιος φέρει μαζί του κάτι από τα προηγούμενα ή αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης ή θορυβεί και δεν συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών ή εμποδίζει την εξέταση άλλων εξεταζομένων, απομακρύνεται από την αίθουσα και το γραπτό δοκίμιο μηδενίζεται.

 

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Δίνεται στους υποψηφίους απόσπασμα διδαγμένου κειμένου 12-20 στίχων και τους ζητείται να μεταφράσουν ένα τμήμα του 8-10 στίχων στη νέα ελληνική και να απαντήσουν σε δύο ερωτήσεις ερμηνευτικές. Επίσης να απαντήσουν σε μία ερώτηση ερμηνευτική που αναφέρεται σε τμήματα του από μετάφραση διδασκόμενου κειμένου. Σε αυτή την περίπτωση δίνεται σε φωτοτυπία το συγκεκριμένο μεταφρασμένο τμήμα. Ακόμα δίνεται μία ερώτηση που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο, στον συγγραφέα ή στο έργο του και μία ερώτηση λεξιλογική - σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων, απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα). Δίνεται επίσης αδίδακτο πεζό κείμενο αττικής διαλέκτου 10-12 στίχων και ζητείται να το μεταφράσουν στη νέα ελληνική και να απαντήσουν σε μία ερώτηση γραμματικής και μία συντακτικού. Η μετάφραση του διδαγμένου κειμένου βαθμολογείται με 10 μονάδες και του αδίδακτου με 20. Κάθε ερώτηση βαθμολογείται με 10 μονάδες.

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Δίνεται σε φωτοαντίγραφο απόσπασμα κειμένου (δοκιμιακού, λογοτεχνικού, άρθρου κ.τ.λ.) μιας έως δύο σελίδων από βιβλίο, εφημερίδα ή περιοδικό (ή κατασκευασμένο για τον σκοπό της αξιολόγησης) που αναφέρεται σε κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά, επιστημονικά ή άλλα θέματα της καθημερινής ζωής και έχει νοηματική πληρότητα. Οι υποψήφιοι καλούνται:

α) Να δώσουν μια σύντομη περίληψη του κειμένου, της οποίας η έκταση καθορίζεται ανάλογα με την έκταση και το νόημά του.

β) Να απαντήσουν σε ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχονται η κατανόηση του κειμένου, η οργάνωση του λόγου, τα σημασιολογικά στοιχεία και η ικανότητά τους να αναγνωρίζουν τη λειτουργία των μορφοσυντακτικών δομών, καθώς και να χειρίζονται αυτές τις δομές, ανάλογα με τους επικοινωνιακούς στόχους του κειμένου.

γ) Να συντάξουν νέο κείμενο έως 600 λέξεις, με το οποίο κρίνουν ή σχολιάζουν κάποια σημεία του δοθέντος κειμένου ή αναπτύσσουν προσωπικές απόψεις, παίρνοντας αφορμή από αυτό.

 

Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με 25 μονάδες, το δεύτερο με 35 και το τρίτο με 40 μονάδες. Λαμβάνονται υπόψη η ορθογραφία, η δομή του κειμένου, ο λεξιλογικός πλούτος, η ακρίβεια, η ορθότητα της διατύπωσης και το περιεχόμενο.

 

ΛΑΤΙΝΙΚΑ

Δίνεται διδαγμένο κείμενο 10-15 στίχων και ζητείται να το μεταφράσουν στη νέα ελληνική γλώσσα και να απαντήσουν σε δύο γραμματικές και δύο συντακτικές παρατηρήσεις, οι οποίες μπορεί να αναλύονται σε υποερωτήματα. Η μετάφραση κειμένου βαθμολογείται με 40 μονάδες, ενώ κάθε παρατήρηση με 15 μονάδες.

 

ΙΣΤΟΡΙΑ

Εξετάζεται με συνδυασμό ερωτήσεων, οι οποίες ταξινομούνται σε δύο ομάδες. Στην πρώτη περιλαμβάνονται δύο θέματα που μπορούν να αναλύονται σε ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχονται οι ιστορικές γνώσεις των υποψηφίων και η κατανόησή τους. Στη δεύτερη περιλαμβάνονται δύο τουλάχιστον θέματα που απαιτούν σύνθεση ιστορικών γνώσεων και κριτική ικανότητα. Στην περίπτωση αυτή μπορούν να χρησιμοποιούνται και ερωτήσεις επεξεργασίας ιστορικού υλικού, το οποίο δίνεται στους υποψηφίους σε φωτοτυπία. Το υλικό αυτό αφορά γραπτές ιστορικές πηγές, εικαστικά έργα, χάρτες, διαγράμματα κ.λπ. που χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία ή ως μέσα άντλησης στοιχείων για την εξαγωγή ιστορικών συμπερασμάτων. Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 50% σε καθεμία από τις ομάδες. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας, καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους υποψηφίους γραπτώς.

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Δίνονται τέσσερα θέματα από την εξεταστέα ύλη, τα οποία μπορούν να αναλύονται σε υποερωτήματα.

α) Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήματα θεωρίας που αφορούν έννοιες, ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα. Με το θέμα αυτό ελέγχεται η κατανόηση των βασικών εννοιών, των σπουδαιότερων συμπερασμάτων κ.λπ.

β) Το δεύτερο και το τρίτο θέμα αποτελούνται το καθένα από μία άσκηση που απαιτεί από τον υποψήφιο ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών.

γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από τον υποψήφιο ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης προηγούμενων γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών στη διαδικασία επίλυσης του. Το θέμα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα, τα οποία βοηθούν τον

υποψήφιο στη λύση.

Η βαθμολογία κατανέμεται ανά 25 μονάδες στο κάθε θέμα.

 

ΦΥΣΙΚΗ, ΧΗΜΕΙΑ

Δίνονται τέσσερα θέματα:

α) Το πρώτο αποτελείται από ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.

β) Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχονται η κατανόηση της θεωρίας και η κριτική ικανότητα των υποψηφίων και συγχρόνως οι νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος.

γ) Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και αρχών.

δ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση που απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσης του.

Η βαθμολογία κατανέμεται ανά 25 μονάδες στο καθένα.

 

ΒΙΟΛΟΓΙΑ

Δίνονται τέσσερα θέματα που έχουν ως εξής:

α) Το πρώτο και δεύτερο θέμα αποτελούνται από ανεξάρτητες ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της απόκτησης γνώσεων και της δυνατότητας παρουσίασης και τεκμηρίωσης θεμάτων σχετικών με την εξεταστέα ύλη και της κατανόησης από τον υποψήφιο βιολογικών εννοιών, διαδικασιών ή φαινομένων.

β) Το τρίτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του υποψηφίου να αξιοποιεί θεωρητικές γνώσεις και δεξιότητες (ανάλυση, σύνθεση κ.λπ.) για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων,

γ) Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα και στοχεύει στον έλεγχο της ικανότητας του υποψηφίου να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή του.

Η βαθμολογία κατανέμεται ανά 25 μονάδες στο καθένα.

 Πηγή: εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ

 

Δες επίσης

Πότε γίνεται αναβαθμολόγηση ενός γραπτού στις Πανελλαδικές

Πότε μηδενίζεται ένα γραπτό στις Πανελλαδικές

Οι οδηγίες για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων

Πόσοι θα μπουν φέτος σε ΑΕΙ και ΤΕΙ

Πρόγραμμα Πανελλαδικών Εξετάσεων 2016

 

Προγράμματα e-Learning

 Uoa Gifts shop