2.1. Δομή και Μεθοδολογία της Υπηρεσίας

H Υπηρεσία Καθοδήγησης και Συμβουλευτικής πραγματοποιείται εξ αποστάσεως μέσω διαδικτύου και σκοπό έχει να βοηθήσει το μαθητή Λυκείου να αντιληφθεί ποιες είναι οι επαγγελματικές του κλίσεις και ποια είναι τα επαγγέλματα που θα του αποδώσουν τα μεγαλύτερα δυνατά οφέλη.

Συγκεκριμένα η μεθοδολογία της υπηρεσίας αναλύεται ως εξής

 - Η διαδικασία καθοδήγησης (e-Mentoring) διεξάγεται αποκλειστικά μέσω του διαδικτύου, απαλλάσσοντας τον συμβουλευόμενο από την υποχρέωση της φυσικής παρουσίας σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο.

 - Η διαδικασία πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία αντιστοιχεί σε ένα δικτυακό σύνδεσμο. Ο μαθητής, με την εγγραφή του στην υπηρεσία λαμβάνει προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στην πλατφόρμα με τους οποίους μπορεί να εισέρχεται οποιαδήποτε χρονική στιγμή και από οπουδήποτε επιθυμεί.

 - Παρέχεται πλήρης, καθημερινή και εξατομικευμένη υποστήριξη και εποπτεία από άρτια καταρτισμένους μέντορες σε θέματα συμβουλευτικής σταδιοδρομίας που παρακολουθούν τον συμβουλευόμενο σε όλα τα στάδια της διαδικασίας.

 - Ο μαθητής μπορεί να επικοινωνεί ηλεκτρονικά με τον mentor του, μέσω ενσωματωμένου στην πλατφόρμα ηλεκτρονικού συστήματος επικοινωνίας. Ο mentor που ορίζεται για τον κάθε μαθητή απαντάει σε όλα τα ερωτήματα εντός 24 ωρών.

 - Ο μαθητής βάσει των αναγκών που έχει, συμπληρώνει μια σειρά ερωτηματολογίων τα οποία παράγουν έγκυρα αποτελέσματα που βοηθούν στην καλύτερη και αντικειμενικότερη καθοδήγησή του.

 - Όλα τα ερωτηματολόγια και η ειδική πληροφόρηση που περιλαμβάνονται σε αυτήν την υπηρεσία αναρτώνται σταδιακά στην διαδικτυακή πλατφόρμα.  Κατά την εξέλιξη της υπηρεσίας καθοδήγησης αναρτάται πρόσθετο υλικό και ανακοινώσεις του mentor με οδηγίες καθοδήγησης για την συμπλήρωση των ερωτηματολογίων.  

 - Κάθε μέρα, ο συμβουλευόμενος καλείται να υποβάλλει συγκεκριμένα ερωτηματολόγια και να μελετά τις οδηγίες του mentor και την πληροφόρηση που του παρέχεται.

 - Στο τέλος της διαδικασίας, γίνεται επεξεργασία των ερωτηματολογίων από τον mentor και αποστέλλεται στον μαθητή ο Προσωπικός του Οδηγός που περιλαμβάνει αναλυτικά αποτελέσματα και αναφορές των ερωτηματολογίων καθώς και όλη την πληροφόρηση για την καθοδήγησή του στα επαγγέλματα που τον ενδιαφέρουν και στα επαγγέλματα με προοπτική.

2.2. Επιστημονικό Γραφείο Υποστήριξης (Help Desk)

Σε όλη τη διάρκεια της διαδικασίας, ο συμβουλευόμενος έχει τη δυνατότητα να απευθύνεται στην Διοικητική ή Τεχνική Υποστήριξη είτε μέσω του ενσωματωμένου στην διαδικτυακή πλατφόρμα συστήματος επικοινωνίας,, είτε τηλεφωνικώς ανάλογα με τη φύση του ζητήματος που τον απασχολεί.

Για οποιαδήποτε τεχνική ή διαδικαστική ερώτηση, το τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης και το Τμήμα Γραμματειακής Υποστήριξης ανταποκρίνονται άμεσα εντός της ίδιας ημέρας.

Αναφορικά με την Επιστημονική Υποστήριξη, αυτή παρέχεται από εξειδικευμένους επιστήμονες (Mentors) σε θέματα σπουδών και επαγγελματικής σταδιοδρομίας και ψυχολόγους ειδικευμένους στη συμβουλευτική επαγγελματικού προσανατολισμού.

Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται στη διαδικασία καθοδήγησης έχουν βασιστεί σε διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία[1] και έχουν αναπτυχθεί από ειδικούς επιστήμονες και ερευνητές σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού και αξιολόγησης δεξιοτήτων.

2.3. Τρόπος Διεξαγωγής της Υπηρεσίας Καθοδήγησης

Σε αυτό το επίπεδο τα βήματα που ακολουθεί ο μαθητής – πάντοτε με τη συνεργασία του mentor – είναι τα εξής:

1η ημέρα:

  • Εισαγωγή στο σύστημα, εξοικείωση με την πλατφόρμα καθοδήγησης
  • Πληροφόρηση για την υπηρεσία του επαγγελματικού προσανατολισμού και την λειτουργία των ερωτηματολογίων και των αποτελεσμάτων τους.
  • Γνωριμία και επικοινωνία με τον mentor και καθοδήγηση για την σωστή συμπλήρωση των ερωτηματολογίων
  • Συμπλήρωση Ερωτηματολογίου Προσδιορισμού Εξωτερικών Παραγόντων Επιρροής στην επαγγελματική απόφαση.            

(Link)Το Ερωτηματολόγιο Προσδιορισμού Εξωτερικών Παραγόντων Επιρροής στην επιλογή επαγγέλματος, σας βοηθάει να διερευνήσετε πιθανούς εξωτερικούς παράγοντες, οι οποίοι σας επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό στην επιλογή επαγγελματικής κατεύθυνσης.   Αυτές οι πληροφορίες θα σας βοηθήσουν να συνειδητοποιήστε και να σκεφτείτε περισσότερο τις επιρροές που ενδεχομένως έχετε δεχτεί και πως αυτές διαμόρφωσαν τις επιλογές σας μέχρι τώρα. Είναι σημαντικό -όσο μπορούμε βέβαια και με βάση και τις συνθήκες  που επικρατούν στη ζωή μας -να αποφασίζουμε με οδηγό τις δικές μας επιθυμίες μας. Αυτό προϋποθέτει βέβαια να έχουμε μια βαθύτερη και καλύτερη γνώση του εαυτού μας.

Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από δυο μέρη. Στο πρώτο μέρος συμπληρώνετε μερικά γενικά πληροφοριακά στοιχεία σχετικά με την οικογενειακή και οικονομική σας κατάσταση ενώ το δεύτερο μέρος αφορά στη συμπλήρωση ερωτήσεων σχετικά με τους παράγοντες που συμβάλλουν στη διαμόρφωση της επαγγελματικής σας επιλογής.

2η ημέρα:

  • Συμπλήρωση Ερωτηματολογίου Επαγγελματικών Ενδιαφερόντων EduJobTest.

(Link)Το Ερωτηματολόγιο Επαγγελματικών Ενδιαφερόντων EduJobTest έχει βασιστεί στη γνωστή θεωρία του ερευνητή και σύμβουλου καριέρας John Holland ο οποίος ανέπτυξε την θεωρία της επαγγελματικής Προσωπικότητας (Vocational Personality Theory.)

Στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό και την Καθοδήγηση του ατόμου τα ενδιαφέροντα παίζουν κυρίαρχο ρόλο γιατί αυτά καθορίζουν τον βαθμό ικανοποίησής του κατά την άσκηση του επαγγέλματος που έχει διαλέξει. Οι πληροφορίες σε σχέση με τα ενδιαφέροντα ενός ανθρώπου συνδυασμένες  με τα αντίστοιχα επαγγέλματα μπορούν να βοηθήσουν ώστε να κατανοήσει κάποιος τον εαυτό του καλύτερα και τη σχέση του με τον κόσμο της εργασίας.

Σκοπός του ερωτηματολογίου είναι η σύνδεση των ενδιαφερόντων και επιθυμιών του μαθητή με συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες και ειδικότητες. Συγκεκριμένα το ερωτηματολόγιο  βοηθάει το μαθητή:

  • Να διερευνήσει τα επαγγελματικά του ενδιαφέροντα
  • Να επιβεβαιώσει την επαγγελματική του επιλογή αν ήδη έχει αποφασίσει ποιο επάγγελμα θέλει να ακολουθήσει ή να του προτείνει και άλλες δυνατότητες
  • Να εντοπίσει μια ομάδα επαγγελμάτων που θα τον ενδιέφεραν να ακολουθήσει και να ενημερωθεί για τις απαιτήσεις τους και τις προοπτικές τους.

Σε διάστημα 5 εργάσιμων ημερών:

Αποστολή τελικού προσωπικού οδηγού καθοδήγησης που περιλαμβάνει:

  • Επαγγελματικό προφίλ του μαθητή στο οποίο καταγράφονται οι τρεις επικρατέστεροι επαγγελματικοί τύποι προσωπικότητας και οι αναλυτικές περιγραφές τους
  • Επικρατέστερες επαγγελματικές κατηγορίες και τις αναλυτικές περιγραφές τους
  • Επικρατέστερα επαγγελματικά περιγράμματα και τις αναλυτικές περιγραφές τους
  • Εύρος αμοιβών επαγγελμάτων
  • Επαγγέλματα με προοπτικές

 Επικοινωνία με τον mentor και συζήτηση των αποτελεσμάτων.

2.4. Λοιπές Υποχρεώσεις Συμμετεχόντων

Για τη συμμετοχή των μαθητών στην υπηρεσία καθοδήγησης θα πρέπει να υπάρχουν οι κάτωθι προϋποθέσεις:

  • Πρόσβαση στο Διαδίκτυο
  • Κατοχή προσωπικού e-mail
  • Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών

Επίσης αυτό που είναι σημαντικό και απαραίτητο προκειμένου ο μαθητής να εξασφαλίσει την αποτελεσματικότητα αυτού του ατομικού σχεδιασμού σταδιοδρομίας, είναι να προσπαθήσει (με τη βοήθεια του mentor) να αξιολογήσει αντικειμενικά τον εαυτό του και να απαντήσει με ειλικρίνεια και συνέπεια όλα τα ερωτηματολόγια.



[1] Kerr Inkson (2007), Understanting Careers. The Metaphors of Working Lives. SAGE Publications

Frank Pajares and Tim Urdan (2006), Self-Efficacy Beliefs of Adolescents. INFORMATION AGE PUBLISHING

Patricia Andersen and Michael Vandehey (2012). Career Counseling and Development in a Global Economy. BROOKS/COLE CENGAGE Learning