Γενική Περιγραφή: Ο Ξενοδοχοϋπάλληλος φροντίζει για την άψογη εξυπηρέτηση και την άνετη διαμονή των πελατών ενός ξενοδοχείου. Ο Υπάλληλος Ξενοδοχείου μπορεί να απασχολείται στην είσοδο για την υποδοχή των πελατών, ή για τη μεταφορά των αποσκευών τους στα δωμάτια και την κατατόπισή τους. Μπορεί ακόμα να εργάζεται στο τεχνικό τμήμα, στο τμήμα καθαριότητας ως καμαριέρης, ως υπάλληλος διοίκησης ή λογιστηρίου και ταμείου, ή σε άλλους χώρους του ξενοδοχείου.
Ως υπάλληλος υποδοχής, υποδέχεται τους πελάτες, τους ενημερώνει σχετικά με τις υπηρεσίες του ξενοδοχείου, φροντίζει για τις διάφορες ανάγκες τους και ενημερώνει σχετικά τα υπόλοιπα τμήματα του ξενοδοχείου. Συμπληρώνει την κάρτα διαμονής με τα στοιχεία της ταυτότητας ή του διαβατηρίου του πελάτη και του παραδίδει το κλειδί του δωματίου ή χειριστήρια συσκευών. Φροντίζει να μεταφερθούν οι αποσκευές στο δωμάτιό του. Εκδίδει τους λογαριασμούς των πελατών και εισπράττει τα χρήματα, συμπληρώνει το δελτίο άφιξης και αναχώρησης των πελατών και κρατά το αρχείο και τα απλά λογιστικά βιβλία του ξενοδοχείου. Ακόμη, ενημερώνει τους πελάτες για τις αναχωρήσεις των διάφορων μεταφορικών μέσων, για τις επισκέψεις στα αξιοθέατα της πόλης, συνεργαζόμενος με τουριστικά γραφεία.
Ως υπάλληλος καθαριότητας, ασχολείται με την καθαριότητα και τακτοποίηση των δωματίων του ξενοδοχείου. Καθαρίζει, ξεσκονίζει και αερίζει τα δωμάτια κάθε μέρα. Αλλάζει και στρώνει τα κλινοσκεπάσματα και φροντίζει για την καθαριότητα και τακτοποίηση του λουτρού. Γενικά, φροντίζει για την καλαίσθητη εμφάνιση των δωματίων. Μπορεί επίσης να εργάζεται στο πλυντήριο και σιδερωτήριο του ξενοδοχείου.
Στις αρμοδιότητές του, ακόμη, είναι να αναφέρει στον υπεύθυνο του ξενοδοχείου διάφορα προβλήματα στη λειτουργία της ξενοδοχειακής μονάδας. Οι υπόλοιποι υπάλληλοι προσφέρουν διάφορες υπηρεσίες για την άνετη και ευχάριστη διαβίωση των πελατών.
Στα μεγάλα ξενοδοχεία υπάρχουν πολλές εξειδικεύσεις των Ξενοδοχοϋπαλλήλων.
Απαιτούμενη Εκπαίδευση: Ο Ξενοδοχοϋπάλληλος μπορεί να έχει σπουδάσει και εκπαιδευτεί σε πρακτικό επίπεδο, στο Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων των ΤΕΙ και στις Σχολές Τουριστικών Επαγγελμάτων του ΕΟΤ.
Η Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων, σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, λειτουργεί ταχύρρυθμα τμήματα για καμαριέρες-καμαρότους ή άλλες εξειδικεύσεις. Ανειδίκευτα άτομα μπορούν να εργαστούν, αποκτώντας εμπειρία δίπλα σε έμπειρους επαγγελματίες.
Απαιτούμενες Δεξιότητες: Ο Ξενοδοχοϋπάλληλος οφείλει να διαθέτει:
Επαγγελματικές Προοπτικές: Ο τουρισμός, σήμερα, κατέχει σημαντική θέση στην ελληνική οικονομία και οι προοπτικές απασχόλησης είναι καλές, ενώ μπορούν με την κατάλληλη τουριστική πολιτική να βελτιωθούν. Οι αμοιβές και η ασφάλιση των Ξενοδοχοϋπαλλήλων θεωρούνται ικανοποιητικές. Ο Ξενοδοχοϋπάλληλος μπορεί να απασχοληθεί στις υπηρεσίες του ΕΟΤ σε ξενοδοχειακές μονάδες, μικρές και μεγάλες, σε τουριστικά γραφεία και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις.
Εργασιακές Συνθήκες και Περιβάλλον: Ο Ξενοδοχοϋπάλληλος εργάζεται πρωινές, απογευματινές ή νυχτερινές ώρες, ανάλογα με τη βάρδιά του. Υπερωρίες απαιτούνται συνήθως κατά τους μήνες αιχμής. Η εργασία του απαιτεί πολλές ώρες ορθοστασίας και έχει μεγάλη κόπωση. Εργάζεται στο εσωτερικό των ξενοδοχείων με καλές συνθήκες, εκτός από τους υπαλλήλους καθαριότητας που εργάζονται σε ανθιυγιεινό περιβάλλον. Οι υπάλληλοι γραφείων έχουν καθιστική εργασία, αλλά με άγχος και πιεστικούς ρυθμούς κατά την τουριστική περίοδο. Κατά τη διάρκεια της εργασίας του, έρχεται συνεχώς σε επαφή με τους πελάτες και το προσωπικό του ξενοδοχείου, καθώς και με υπαλλήλους τουριστικών γραφείων ή άλλων επιχειρήσεων.
Επαγγελματικές Οργανώσεις: Οι απόφοιτοι των ΤΕΙ εγγράφονται στο Σύλλογο Αποφοίτων ΤΕΙ Τουριστικών Επιχειρήσεων.