Γενική Περιγραφή: Ο Μουσικός Επιμελητής (disc jockey ή dj) φροντίζει για τη μουσική ψυχαγωγία του κοινού και την επένδυση με μουσικά θέματα σε δεξιώσεις, εκδηλώσεις και κέντρα ψυχαγωγίας και διασκέδασης. Ο όρος Μουσικός Επιμελητής αναφέρεται σε όσους εργάζονται στο χώρο του ραδιοφώνου και της διασκέδασης. Στην τηλεόραση, η σχετικά πρόσφατη ανάπτυξη των μουσικών εκπομπών, δημιούργησε τους επιμελητές μουσικών βίντεο. Οι διαφορές τους με αυτούς του ραδιοφώνου εντοπίζονται στο μέσο της επικοινωνίας και στις ώρες εργασίας.
Ο Μουσικός Επιμελητής ραδιοφώνου και τηλεόρασης είναι υπεύθυνος για τη μουσική επένδυση της εκπομπής, πολλές φορές αναλαμβάνει τον σχολιασμό θεμάτων σχετικών με τη μουσική, γεγονός που συνήθως απαιτεί ειδική προετοιμασία, διοργανώνει συνεντεύξεις με διάφορες προσωπικότητες του καλλιτεχνικού χώρου ή/και προκαλεί συζήτηση με τους ακροατές. Οι περισσότεροι Μουσικοί Επιμελητές εξειδικεύονται σε ένα είδος μουσικής και προσπαθούν να δημιουργήσουν κοινό, που σε σταθερή βάση να παρακολουθεί την εκπομπή τους. Πρέπει επίσης να παρακολουθούν στενά τις μουσικές εξελίξεις και να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις απόψεις του κοινού.
Όταν ο Μουσικός Επιμελητής εργάζεται σε κέντρα διασκέδασης (disk jockey), αναλαμβάνει τη ρύθμιση της έντασης και ποιότητας του ήχου, επιλέγει τα τραγούδια που θα ακουστούν, τη μίξη τους, τα διάφορα ηχητικά και οπτικά εφέ που συνοδεύουν τις μουσικές επιλογές τους. Οι ηχητικές και οπτικές παρεμβάσεις πρέπει να συνδυάζονται με τη μουσική και να τη συμπληρώνουν ευχάριστα. Σχεδιάζει τη μουσική επένδυση της βραδιάς γύρω από συγκεκριμένα μουσικά θέματα ή είδη, παρακολουθεί την ανταπόκριση του κοινού στο πρόγραμμα που έχει επιλέξει και διαμορφώνει σε κάποιο βαθμό και ανάλογα με αυτήν το πλάνο που έχει καταρτίσει.
Τέλος, όταν εργάζεται σε εταιρείες διαφήμισης ή επιμελείται την επένδυση τηλεοπτικών ή ραδιοφωνικών εκπομπών, συνδυάζει το θέμα της διαφήμισης-ταινίας-εκπομπής με μουσικά θέματα, ώστε να επιτυγχάνει το καλύτερο οπτικοακουστικό αποτέλεσμα.
Συχνή και σημαντική για το επάγγελμα είναι η επαφή με προμηθευτές δίσκων και εκπροσώπους των εταιρειών και των καλλιτεχνών, οι οποίοι για διαφημιστικούς λόγους και για να προβάλουν τους καλλιτέχνες τους, προωθούν συνεχώς δίσκους στους Μουσικούς Επιμελητές. Ταυτόχρονα, οι καλές σχέσεις και επαφές μαζί τους δίνουν τη δυνατότητα στον Μουσικό Επιμελητή να πληροφορείται για τις τελευταίες εξελίξεις στο μουσικό χώρο κι έτσι, να κρατά ενημερωμένη τη δισκοθήκη του.
Εξοπλισμός και Μέσα: Μηχανήματα που χρησιμοποιεί ο Μουσικός Επιμελητής είναι οι αναπαραγωγείς cd, mini disc και κασετών, οι ενισχυτές, οι μίκτες και οι κονσόλες ήχου, τα ακουστικά και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές.
Απαιτούμενη Εκπαίδευση: Για να ασχοληθεί κάποιος με το επάγγελμα του Μουσικού Επιμελητή, μπορεί να σπουδάσει στα Τμήματα Μουσικών Σπουδών και Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης των ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι σπουδές αυτές αποτελούν χρήσιμο εφόδιο όχι όμως και αναγκαία προϋπόθεση. Οι γνώσεις μουσικής ιστορίας και της παγκόσμιας μουσικής δισκογραφίας καθώς και η εξοικείωση με τα μηχανήματα που χρησιμοποιεί ένας Μουσικός Επιμελητής αποτελούν τα πιο σημαντικά προσόντα, για όποιον ενδιαφέρεται να απασχοληθεί στον χώρο αυτό.
Απαιτούμενες Δεξιότητες: Για το επάγγελμα του Μουσικού Επιμελητή απαιτούνται:
Επαγγελματικές Προοπτικές: Οι προοπτικές απασχόλησης στον συγκεκριμένο χώρο παρουσιάζονται ουδέτερες, καθώς η προσφορά και η ζήτηση Μουσικών Επιμελητών είναι σχετικά ισοσκελισμένη.
Η εξέλιξη των αμοιβών είναι ανάλογη του ονόματος που έχει δημιουργήσει ένας Μουσικός Επιμελητής. Μέρος της αμοιβής του, επίσης, προέρχεται από προμήθειες επί των διαφημίσεων που επιτυγχάνει κατά τη διάρκεια της εκπομπής του. Ο Μουσικός Επιμελητής εργάζεται σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, σε κέντρα διασκέδασης, που μπορεί να είναι νυχτερινά κέντρα, λέσχες ψυχαγωγίας, αναψυκτήρια ή καφετέριες, σε εταιρείες που εξειδικεύονται στην ηχητική κάλυψη γεγονότων-εκδηλώσεων-συναυλιών, σε εταιρείες διαφήμισης και κινηματογραφικών ή τηλεοπτικών παραγωγών, ακόμα, μπορεί να αναλαμβάνει ατομικά τη μουσική επένδυση ιδιωτικών εκδηλώσεων και εορτών.
Εργασιακές Συνθήκες και Περιβάλλον: Το επάγγελμα του Μουσικού Επιμελητή είναι αρκετά ενδιαφέρον για όσους αγαπούν τη μουσική. Συνοδεύεται, όμως, από ιδιαίτερη κούραση για όσους εργάζονται σε κέντρα διασκέδασης. Οι εργαζόμενοι σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς ή διαφημιστικές εταιρείες κάνουν καθιστική εργασία σε ειδικά διαμορφωμένους θαλάμους. Τα ωράρια για όσους εργάζονται στους σταθμούς είναι σταθερά, όταν κάποιος αποκτήσει μόνιμη εκπομπή, αλλά η ώρα που θα τοποθετηθεί στο πρόγραμμα και η διάρκειά της ποικίλλουν.
Στα κέντρα διασκέδασης το ωράριο σε εβδομαδιαία βάση είναι επίσης σταθερό και κατά κύριο λόγο νυχτερινό. Η ιδιαιτερότητα αυτή στο ωράριο μπορεί να προκαλέσει δυσκολίες στην κοινωνική ζωή του. Η ασφάλισή τους είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη, ενώ συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα στην υγεία τους λόγω της ορθοστασίας, της έντασης κατά τη διάρκεια του προγράμματος, των δυνατών ήχων και της συνεχούς έκθεσης στον καπνό.
Ο επαγγελματίας Μουσικός Επιμελητής εργάζεται σε κλειστούς χώρους και στην περίπτωση των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών, μέσα σε ηχομονωμένους θαλάμους. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, όπως όταν εργάζεται σε θερινά κέντρα διασκέδασης ή σε εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται στην ύπαιθρο, μπορεί να απασχοληθεί σε ανοιχτούς χώρους.