Πάνω από 200 E-Learning Προγράμματα

Πώς να διαχειριστούν οι μαθητές το άγχος τους

Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι μια ιδιαίτερα αγχογόνος περίοδος για όλους τους μαθητές. Ωστόσο, το άγχος σε αυτή την περίπτωση είναι μια απολύτως φυσιολογική συνθήκη, καθώς πρόκειται για μια πολύ απαιτητική διαδικασία. Τις περισσότερες φορές το άγχος είναι συγκαλυμμένος φόβος. Φόβος μήπως αποτύχουν και απογοητεύσουν τους σημαντικούς γι' ααυτούς ανθρώπους (γονείς, συγγενείς, φίλους, καθηγητές κτλ.), αλλά και μήπως διαψεύσουν την προσδοκία που έχουν για τον εαυτό τους.

Το άγχος έχει διαφορετικά είδη και διαβαθμίσεις και, βέβαια, κάθε άτομο βιώνει τις διάφορες μορφές άγχους με διαφορετικό τρόπο. Το καλό άγχος μπορεί να λειτουργήσει θετικά και δημιουργικά, με αποτέλεσμα την επιτυχή ανταπόκριση των μαθητών σε μια εξεταστική δοκιμασία. Το κακό άγχος μπορεί να λειτουργήσει κατασταλτικά, οδηγώντας τους μαθητές σε φτωχές επιδόσεις και, επομένως, στην αποτυχία.


Τα Συμπτώματα

Τα συμπτώματα του άγχους των εξετάσεων εκδηλώνονται σε τρία διαφορετικά επίπεδα (σωματικό, ψυχολογικό και συμπεριφορικό). Συγκεκριμένα, σε σωματικό επίπεδο, τα πιο συνήθη συμπτώματα είναι: πονοκέφαλοι, στομαχικές ενοχλήσεις, δύσπνοια, μυϊκοί πόνοι, αίσθημα κόπωσης και δυσκολίες στον ύπνο. Σε ψυχολογικό επίπεδο, το άτομο βιώνει ένα συνεχές και δυσάρεστο αίσθημα ανεπάρκειας και αποτυχίας, που συνοδεύεται από δυσκολία συγκέντρωσης στη μελέτη. Τέλος, σε συμπεριφορικό επίπεδο συχνά εκδηλώνεται μια «παράδοξη» συμπεριφορά, που συνοδεύεται από ευερεθιστότητα και επιθετικότητα.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, βέβαια, που όλα τα παραπάνω συμπτώματα είναι «καλά κρυμμένα», με αποτέλεσμα να θεωρείται από τους οικείους ότι ο μαθητής δεν έχει άγχος, ενώ στην πραγματικότητα ισχύει το ακριβώς αντίθετο.


Η Αντιμετώπιση

Επειδή κάθε άτομο βιώνει το άγχος με διαφορετικό τρόπο, για τον κάθε μαθητή η αντιμετώπιση είναι μια μοναδική επιλογή και σύνθεση τεχνικών, που για τον ίδιο επιφέρουν θετικά αποτελέσματα. 

Βοηθητικοί παράγοντες στην αντιμετώπιση του άγχους μπορεί να είναι:

Ένα οργανωμένο πρόγραμμα μελέτης, το οποίο περιλαμβάνει και διαλείμματα. Λειτουργεί ενισχυτικά στην ικανότητα του μαθητή να συγκεντρώνεται και να αφομοιώνει όσα μελετά.

Η υπενθύμιση του μαθητή στον εαυτό του ότι πρόκειται για μια δοκιμασία, η οποία μπορεί μεν να τον φέρει πιο κοντά στον στόχο του, δεν μπορεί όμως να τον εμποδίσει οριστικά από αυτόν.

Πιο συγκεκριμένα, για την ώρα της εξέτασης, το να ξεκινήσει ο μαθητής να απαντά στις ερωτήσεις που γνωρίζει καλύτερα λειτουργεί ενθαρρυντικά και μπορεί να μειώσει το άγχος του, αλλά και να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή του, για να μπορέσει να διαχειριστεί πιο αποτελεσματικά τα υπόλοιπα θέματα.

Αν, λοιπόν, οι μαθητές κατορθώσουν να οργανώσουν το πρόγραμμα, το χρόνο, τη σκέψη τους και τελικά το συναίσθημά τους με τρόπο αποτελεσματικό, τότε το άγχος των εξετάσεων μπορεί να λειτουργήσει μόνο θετικά.

Καλή επιτυχία!

Νίκη Μπίγγου
Ψυχολόγος – Σύμβουλος Σταδιοδρομίας (MSc)

e-mentoring, ementoring

 

 

Προγράμματα e-Learning

Uoa Gifts shop