Η Συναισθηματική Νοημοσύνη (Σ.Ν.), όπως ορίζεται από τον D. Goleman που την έκανε γνωστή στο ευρύτερο κοινό με το σχετικό βιβλίο του, είναι η ικανότητα να αναγνωρίζει κανείς τα δικά του αισθήματα καθώς και αυτά των άλλων, ώστε να παρακινεί τον εαυτό του και να διαχειρίζεται σωστά τη σχέση του, τόσο με τον εαυτό του όσο και με τους άλλους.
Η συναισθηματική νοημοσύνη βρίσκεται στην καρδιά των αποτελεσματικών πωλήσεων. Οι πωλητές με υψηλή Σ.Ν. παράγουν διπλάσιο εισόδημα από τον μέσο πωλητή.
Όταν ένας πωλητής διαθέτει αυτοεπίγνωση, μπορεί να:
Όταν διαθέτει ενσυναίσθηση μπορεί να:
Όταν διαθέτει κοινωνικές δεξιότητες μπορεί να:
Όταν διαθέτει αυτοέλεγχο μπορεί να:
Όταν διαθέτει αυτοπαρακίνηση μπορεί να:
Η Συναισθηματική Νοημοσύνη μπορεί να αυξηθεί εκούσια, όπως δείχνουν δεκαετίες ψυχολογικών ερευνών, εκπαιδευτικά προγράμματα και άλλες μέθοδοι. Μπορεί κάποιος να μάθει να προσαρμόζει τη συμπεριφορά, τις διαθέσεις και την αυτοεικόνα του. Κάτι τέτοιο δεν συνεπάγεται ολοκληρωτική μεταβολή της προσωπικότητάς του. Περισσότερο αφορά την αλλαγή στάσεων και συνηθειών, καθώς επίσης την κατάκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων. Η Συναισθηματική Νοημοσύνη μπορεί να καλλιεργηθεί με υιοθέτηση θετικής στάσης απέναντι στην προσωπική ωρίμανση, ενδοσκόπηση και αυτοπαρατήρηση, λήψη ανατροφοδότησης, εστίαση στα δυνατά σημεία και βιωματική εκπαίδευση. Βέβαια αυτό απαιτεί χρόνο και αφοσίωση στο στόχο.
Βίκυ Ξηρού
Ψυχολόγος, Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού