Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση φαίνεται πως συνεχώς κερδίζει έδαφος και αυτό αφορά και τα προγράμματα των MBA. Ίσως ιδιαίτερα αυτά, αφού όσοι εγγράφονται έχουν ήδη εργασιακή εμπειρία και πιθανότατα θέλουν να κρατήσουν τη θέση εργασίας τους και όχι να παρατήσουν τελείως την καριέρα τους για να σπουδάσουν. Οπότε ένα πρόγραμμα που παρακολουθεί κανείς μέσω διαδικτύου ίσως είναι η ιδανική επιλογή γι' αυτόν. Ωστόσο φαίνεται πως τόσο τα πανεπιστήμια που προσφέρουν τέτοια προγράμματα όσο και οι εργοδότες είναι διχασμένοι ως προς τα αποτελέσματά τους και την ποιότητα των σπουδών.

 

Hεικόνα στη Μεγάλη Βρετανία 

Για παράδειγμα, στη Μεγάλη Βρετανία που κυριαρχεί στον ευρωπαϊκό χώρο στην προσφορά αντίστοιχων προγραμμάτων βλέπουμε πως μόνο ένα 20% των πανεπιστημίων που προσφέρουν κάποιο πρόγραμμα MBA προσφέρει και αντίστοιχη δυνατότητα παρακολούθησης online. Ακόμη και σε αυτές τις περιπτώσεις, μάλιστα, απαιτούν από τους υποψηφίους να έχουν ορισμένες προσωπικές συναντήσεις κάποια Σαββατοκύριακα του μήνα. Αξίζει να αναφερθεί πως το ίδιο συμβαίνει και στα προγράμματα ΜΒΑ που προσφέρει το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.

Κυριαρχεί η πεποίθηση πως ένα MBA αφορά την εμπειρία που αποκτούν οι φοιτητές ερχόμενοι σε επαφή με συναδέλφους από άλλους χώρους και δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στη φυσική επαφή, καθώς και στη δυνατότητα άμεσης  ανταλλαγής ιδεών και συνεργασίας, κάτι στο οποίο φαίνεται να υστερούν σε μεγάλο βαθμό τα online προγράμματα. Πράγματι, φαίνεται και στην έρευνά μας πως προσπαθούν να ενσωματώσουν όλο και περισσότερο αυτό το στοιχείο, προκειμένου να φέρουν σε επαφή έστω και οnline τους φοιτητές.

Ο Stephan Chambers, από το πρόγραμμα ΜΒΑ της Οξφόρδης, θεωρεί πως τα προγράμματα online υπολείπονται κατά το 1/3 σε σχέση με τα υπόλοιπα που φέρνουν σε επαφή τους φοιτητές. Το αντίθετο ισχυρίζεται ο Howard Thomas από το πανεπιστήμιο του Warwick, το οποίο έχει ένα από τα παλαιότερα προσφερόμενα προγράμματα και μάλιστα με μεγάλο αριθμό φοιτητών, 350 άτομα. Πρέπει να καταλάβουμε πως δεν έχουν όλοι το χρόνο ή και τα χρήματα για να αντεπεξέλθουν σε ένα MBA. Ίσως πιο προχωρημένη ακόμη είναι η περίπτωση του Duke University Business School που προσφέρει μια μορφή mobile learning, καθώς οι φοιτητές χρησιμοποιούν την εφαρμογή i-tunes για να κατεβάσουν ομιλίες, συνεντεύξεις και παρουσιάσεις.

Από την άλλη, ένα επιχείρημα που χρησιμοποιείται υπέρ των προγραμμάτων ΜΒΑ και των μεθόδων διδασκαλίας είναι πως οι κάτοχοι ενός ΜΒΑ θα δουλέψουν σε θέσεις ευθύνης που θα απαιτείται η χρήση νέων τεχνολογιών, η ικανότητα να παρακολουθούν με ταχύτητα τη μετάδοση πληροφοριών και να ανταποκρίνονται σε αυτές και τη δέσμευσή τους σε όλο αυτό, στοιχεία που καλλιεργούνται και αποδεικνύονται μέσα από την επιτυχή παρακολούθηση και ολοκλήρωση ενός προγράμματος ΜΒΑ.

 

Μέθοδοι αποστολής υλικού

Θα πρέπει να σημειώσουμε πως μεταξύ των διαφορετικών προγραμμάτων ΜΒΑ που προσφέρονται οnline ποικίλλουν και οι μέθοδοι με τις οποίες διανέμεται στους αποφοίτους το σχετικό υλικό. Για παράδειγμα, τα πανεπιστήμια του Warwick και του Bradford στη Μεγάλη Βρετανία στέλνουν το υλικό τους ηλεκτρονικά ή δίνουν τη δυνατότητα στους αποφοίτους να το κατεβάσουν από κάποια ιστοσελίδα, ενώ το Durham εφαρμόζει πιο παραδοσιακές μεθόδους και το αποστέλλει με CDROM. Επίσης ορισμένα σχολεία ζητούν από τους αποφοίτους να πάνε σε συγκεκριμένα εξεταστικά κέντρα για τη βαθμολόγησή τους, ενώ λίγα είναι τα πανεπιστήμια που προχωράνε σε αποκλειστικά οnline αξιολόγηση των φοιτητών. 

 

Η πολυεθνική τάξη ενός εξ αποστάσεως ΜΒΑ

Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμε πως στα ΜΒΑ προγράμματα που προσφέρονται στην Ευρώπη, κυρίως στην Αγγλία, το ποσοστό όσων παρακολουθούν με εθνικότητα διαφορετική από τη χώρα στην οποία βρίσκεται το πανεπιστήμιο είναι πολύ μεγάλο και αγγίζει το 70%, ξεπερνώντας κατά πολύ τα αντίστοιχα ποσοστά στα ΜΒΑ που προσφέρονται από τα μεγάλα αμερικάνικα πανεπιστήμια.

Αξίζει να προστεθεί πως αν και πολλά πανεπιστήμια προσφέρουν ΕΜΒΑ (Executive MBA) προγράμματα, προκειμένου να ανταποκριθούν στην ανάγκη των αποφοίτων να συνεχίσουν να δουλεύουν παράλληλα με τις σπουδές τους, τα προγράμματα αυτά δεν έχουν την ίδια ευελιξία και δομές με αυτές ενός online προγράμματος, το οποίο απαιτεί πολύ λιγότερο τη φυσική παρουσία και επιπλέον δίνει μεγαλύτερη δυνατότητα σε όσους το παρακολουθούν να ρυθμίσουν τον χρόνο τους. 

 

Προγράμματα e-Learning

 Uoa Gifts shop