Σχέση μεταξύ αμοιβών και επιπέδου εκπαίδευσης σε περιόδους οικονομικής ύφεσης

Το χάσμα στην απασχόλησης (θέσεις εργασίας), μεταξύ των καλά εκπαιδευομένων νέων και αυτών που αφήνουν πολύ νωρίς το σχολείο, συνέχισε να αυξάνεται κατά την διάρκεια της κρίσης (Πίνακας 1) .

Πίνακας 1: Ποσοστά απασχόλησης ανάλογα με το επίπεδο εκπαίδευσης.

 

Σύμφωνα, με την ετήσια έκθεσή του ΟΟΣΑ, τα ποσοστά της ανεργίας, είναι τρεις φορές υψηλότερα για τα άτομα τα οποία δεν έχουν δευτεροβάθμια εκπαίδευση (13% κατά Μ.Ο στις χώρες του ΟΟΣΑ), συγκριτικά με εκείνα των αποφοίτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (5%).

Μεταξύ 2008 και2011, το ποσοστό ανεργίας γιατα άτομα με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο (άτομα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης), αυξήθηκε κατάπερίπου4ποσοστιαίες μονάδες. Το αντίστοιχο ποσοστό γιατα άτομα που είχαν υψηλό μορφωτικό επίπεδο (τριτοβάθμια εκπαίδευση), αυξήθηκεμόνο κατά 1,5ποσοστιαίες μονάδες(Διάγραμμα 1).

Διάγραμμα 1: Ποσοστά ανεργίας ανά επίπεδο εκπαίδευσης στις χώρες του ΟΟΣΑ

 

------- Ηλικίες 24-64

____ Ηλικίες 25-34

Είναι περισσότερο χρήσιμη από ποτέ, η απόκτηση γνώσεων-δεξιοτήτων. Οι χώρες, πρέπει να επικεντρώσουν τις προσπάθειές τους στο να βοηθήσουν τους νέους ανθρώπους και ιδιαίτερα τους λιγότερο εκπαιδευμένους. Όσοι έχουν χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, διατρέχουν υψηλό κίνδυνο, να εγκλωβιστούν σε εισοδήματα χαμηλού επιπέδου. Οι προσπάθειες πρέπει να επικεντρωθούν στην μείωση των ποσοστών πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και στην επένδυση σε δεξιότητες. Αν και η έμφαση πρέπει να παραμείνει στην ποιότητα των δεξιοτήτων, οι κυβερνήσεις πρέπει να εξασφαλίζουν ότι οι επενδύσεις στην εκπαίδευση δεν θα μειωθούν, ως αποτέλεσμα της κρίσης.

Αναλύοντας την φετινή έκθεση του ΟΟΣΑ σχετικά με την εκπαίδευση, αντλούμε νέα στοιχεία για την αξίατων επαγγελματικών προσόντων. Πιο συγκεκριμένα, οι χώρες με υψηλότερο,από τον μέσο όρο(32%), μερίδιοαποφοίτων με υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, όπως είναι η Αυστρία, η Γερμανία, το Λουξεμβούργο και η Ελβετία, είδαν τα ποσοστά της ανεργίας των νέων μεταξύ 25-34, ακόμα και να μειώνονται, σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό των συνομηλίκων με χαμηλή εκπαίδευση.

Ένα ακόμη αποτέλεσμα της κρίσης είναι η διεύρυνση του χάσματος των αποδοχών: η μέση διαφοράστιςαποδοχές,μεταξύ εργαζομένων με χαμηλόμορφωτικό επίπεδοκαιτων εργαζομένων με υψηλό μορφωτικό επίπεδο,αυξήθηκε από τις 75ποσοστιαίες μονάδεςστις χώρες του ΟΟΣΑ που ήταν το2008, στις 90ποσοστιαίες μονάδες το2011. Κατά μέσο όρο, οι σχετικέςαποδοχές των ενηλίκων ανώτατης(τριτοβάθμιας) εκπαίδευσης, είναι1,5φορές παραπάνωεκείνων, των ενηλίκωνμε τηνανώτερη (δευτεροβάθμια) εκπαίδευση. Επίσης, τα άτομα μεανώτερη(δευτεροβάθμια) εκπαίδευση,κερδίζουν25% περισσότερο απότους συνομηλίκους τους πουεγκατέλειψαν πρόωρα το σχολείο.

Η οικονομική ύφεση δεν επηρεάζει μόνο την τάση των ατόμων να συνεχίσουν ή όχι να σπουδάζουν καθώς και τα αντίστοιχα επίπεδα των αμοιβών της εργασίας τους. Αλλά, το σημαντικότερο είναι ότι η κρίση έχει περιορίσει τη μακροπρόθεσμη αυξητική τάση, της επένδυσης, στην εκπαίδευση. Αναλυτικότερα, οι δημόσιες δαπάνεςγια τα εκπαιδευτικάιδρύματαμεταξύ 2009και 2010,ως ποσοστό τουΑΕΠ, μειώθηκαν κατά1% κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ.

Το 1/3 των χωρών του ΟΟΣΑ μείωσαν τις δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση, κατά τη διάρκεια της περιόδου 2009-2010.

Σε χώρες, όπως η Αυστρία, η Ιρλανδία, η Νέα Ζηλανδία, η Νορβηγία, η Πορτογαλία, η Ισπανίακαι οι Ηνωμένες Πολιτείες, η μείωση έφτασε το 2%.

Τέλος, οι δαπάνες ανά φοιτητή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μειώθηκαν, κατά την χρονική περίοδο 2005-2010, σε πολλές χώρες όπως είναι η Νέα Ζηλανδία, Ρωσία, Ελβετία, κ.τ.λ. Σημειώνουμε ότι, η μείωση των δαπανών δεν συμβαδίζει με την αύξηση του αριθμού των νέων εγγραφών στα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Ειδικότερα, σε χώρες όπως, η Αυστρία, η Ισλανδία, το Ισραήλ, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες, σημειώθηκαν σημαντικές αυξήσεις στις εγγραφές φοιτητών μεταξύ 2005 και 2010, παρόλ’ αυτά, δεν ακολούθησαν τον ίδιο ρυθμό, οι δαπάνες ανά φοιτητή(Διάγραμμα 2).

Διάγραμμα 2: Δαπάνες ανά φοιτητή στις χώρες του ΟΟΣΑ (ως % του ΑΕΠ)

 

 

 

 

 

Προγράμματα e-Learning

 Uoa Gifts shop