Το κατα πόσο η σύγχρονη τεχνολογία και η άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες έχουν κάνει τη ζωή μας ευκολότερη είναι ένα θέμα προς συζήτηση. Ωστόσο είναι σίγουρο πως αλλάζει τον χαρακτήρα της εκπαίδευσης και η παλαιότερη σχέση που αφορούσε τα μαθήματα στο campus του πανεπιστημίου καταργείται καθώς όλο και περισσότερο πανεπιστήμια προσφέρουν online προγράμματα για επαγγελματίες που δεν θέλουν να αφιερώσουν τον ελεύθερο χρόνο τους σε μια τάξη.
Πολλά παραδοσιακά ΜΒΑ, όπως του Warwick στην Αγγλία καταφεύγουν τώρα στην μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Το ίδιο ισχύει και για το πανεπιστήμιο του Phoenix στην Αμερική με περισσότερους από 455.000 μαθητές σε όλο τον κόσμο. Στην Ινδία όπου τα πανεπιστήμια και οι εταιρείες προσφέρουν μαθήματα σε καθημερινή βάση, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση συγκεντρώνει εκατομμύρια μαθητές που συνεχώς αυξάνονται. Πολλοί παρατηρητές πιστεύουν πως η αγορά της Ινδίας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα διπλασιάζεται κάθε χρόνο για τα επόμενα 5 χρόνια.
Τα προσφερόμενα προγράμματα κοστίζουν από λίγα εκατοντάδες δολάρια για κάποια βιβλία μέχρι 30.000 για προγράμματα πτυχίου σε αναγνωρισμένα πανεπιστήμια. Ωστόσο οι τιμές αντανακλούν πραγματικά την ποιότητα ορισμένων προγραμμάτων σε σχέση με άλλα ή γινόμαστε θεατές της κατάτμησης μιας τεράστιας αναδυόμενης αγοράς. Μπορεί να υποτιμούμε όσους προσφέρουν χαμηλού κόστους προγράμματα αλλά μήπως έχουν χρήσιμο ρόλο στη δημοκρατικοποίηση της εκπαίδευσης;
O William Pepicello, Πρόεδρος του Πανεπιστημίου του
Σύμφωνα με τον Dr. Pepicello οι μαθητές που θα συνεχίζουν στην ανώτερη εκπαίδευση θα είναι μόλις το 27% ενώ οι υπόλοιποι θα ήθελαν να συνεχίζουν αλλά αποκλείονται από τα παραδοσιακά μεγάλα πανεπιστήμια. Συνήθως είναι γύρω στα 30, πιθανότατα γονείς που δουλεύουν full ή part time και ίσως είναι τα πρώτη μέλη των οικογενειών τους που αποκτούν ένα πτυχίο. Αυτοί θα χρειαστεί να έχουν πρόσβαση στην τάξη σε ώρες εργασίας που θα τους βολεύουν περισσότερο. Αυτή η ευέλικτη ενσωμάτωσή της μάθησης είναι ένα από τα μεγάλα προτερήματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από το Κάνσας εως την Καλκούτα.
Μειώνεται η ποιότητα των φοιτητών όταν κανείς στοχεύει σε ένα τόσο ευρύ ακροατήριο; H εξ’αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να αναμείξει καλύτερα διαφορετικούς πληθυσμούς μαθητών και να φέρει πιο κοντά ανθρώπους με διαφορετικά προσόντα. Αυτό είναι κάτι που συχνά χάνεται στα μεγάλα πανεπιστήμια που δείχνουν ένα είδος ελιτισμού στον τρόπο που επιλέγουν τους υποψηφίους τους.
Ταυτόχρονα η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν σημαίνει πως θα πρέπει τα κριτήρια εισαγωγής που χρησιμοποιούνται να είναι χαμηλότερα. Σε αυτό δίνει ιδιαίτερη σημασία και το πανεπιστήμιο του Warwick που έχει φοιτητές από περισσότερες από 110 χώρες. Το Warwick τονίζει την δραματική αύξηση στον αριθμό των φοιτητών από χώρες της Αφρικής αλλά και από την Βόρεια Αμερική.
Η άνοδος της Ινδίας
Η Ινδία αυτή τη στιγμή γνωρίζει τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης των προγραμμάτων e-learning. Από το 2001, η εκπαιδευτική πλατφόρμα 24x7 έχει πάνω από 1.000.000 μαθητές στα διάφορα μαθήματα που προσφέρονται από πανεπιστήμια. Η αγορά της Ινδίας βρίσκεται αυτή τη στιγμή 5 χρόνια πίσω από την αγορά της Αμερικής αλλά ανεβαίνει πολύ γρήγορα.
Πολλές από τις Ινδικές εταιρείες από τον κλάδο των πωλήσεων ή των τηλεπικοινωνιών χρησιμοποιούν το e-learning για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πελατών τους.
Επιπλέον, η νομοθεσία της Ινδίας εξασφαλίζει πως τόσο στον κυβερνητικό και στον δημόσιο τομέα οι υπάλληλοί που αποκτούν ένα πτυχίο online δικαιούνται αύξηση τόσο στον μισθό τους όσο και μετέπειτα στην συνταξιοδότησή τους. Είναι μάλιστα αρκετές οι περιπτώσεις αποφοίτων προγραμμάτων ΜΒΑ που κατάφεραν σε σύντομο χρονικό διάστημα να επιταχύνουν την καριέρα τους και να κερδίσουν θέσεις στην εταιρεία τους.
Παναγιώτης Χαρίτος