Πώς να αποτύχετε σε μια συνέντευξη εργασίας

Το άγχος δεν είναι ο μοναδικός τρόπος για να αποτύχετε κανείς σε μια συνέντευξη εργασίας. Αντιθέτως, μπορεί να λειτουργήσει θετικά, καθώς ενδέχεται να σας παροτρύνει να προετοιμαστείτε κατάλληλα. Βέβαια, ο καλύτερος τρόπος να αποτύχετε σε μια συνέντευξη είναι να μην πάτε. Αλλά πέραν τούτου, αν χρειαστεί για τον οποιονδήποτε λόγο να πάτε στη συνέντευξη, υπάρχουν κι άλλοι τρόποι, πιο διακριτικοί, για να αποτύχετε. Αυτοί είναι:

  1. Αργήστε. Καθώς η πρώτη εντύπωση έχει μεγάλη σημασία, αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να αργήσετε. Με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο θα επιδείξετε ελλιπή ικανότητα διαχείρισης χρόνου, αλλά και έλλειψη σεβασμού απέναντι στην εταιρία.

  2. Επιδείξτε ελλιπή κοινωνική συμπεριφορά. Αυτό είναι πολύ απλό, το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να φανείτε όσο γίνεται πιο αγενείς. Για παράδειγμα, μπορείτε να μη χαιρετήσετε διά χειραψίας τον υπεύθυνο της συνέντευξης.

  3. Πηγαίνετε απροετοίμαστοι. Στην εποχή του διαδικτύου, είναι ιδιαίτερα εύκολο να αντλήσετε πληροφορίες για την εταιρία στην οποία θα πάτε για τη συνέντευξη, π.χ. με τι ασχολείται, πού δραστηριοποιείται κτλ. Το να μην μπείτε στη διαδικασία αυτή θα δώσει στον υπεύθυνο της συνέντευξης την εντύπωση ότι δεν σας ενδιαφέρει πραγματικά η θέση εργασίας που προσφέρεται.

  4. Ντυθείτε ακατάλληλα. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να εμφανιστείτε με φόρμα ή σορτς, αρκεί να αδιαφορήσετε για το είδος της εταιρίας, στην οποία θα πάτε για συνέντευξη. Αυτό να το προσέξετε, γιατί, π.χ., αν πάτε για συνέντευξη σε μια εταιρία που ασχολείται με την άσκηση ή κάτι παρόμοιο, το να φορέσετε ένα καλό τζιν παντελόνι δεν μπορεί να θεωρηθεί ως σφάλμα. Σίγουρα όμως θα σας κοιτάξουν περίεργα, αν εμφανιστείτε με κοστούμι!

  5. Μπείτε στη συνέντευξη με τον καφέ στο χέρι. Είναι ευνόητο, ο υπεύθυνος που θα σας πάρει τη συνέντευξη να θελήσει να έχει απέναντί του κάποιον που να είναι χαλαρός, γιατί θα κάνει τη δουλειά του ευκολότερη και εσείς θα κάνετε καλή εντύπωση. Αν όμως μπείτε με τον καφέ στο χέρι, τότε θα ξεπεράσετε τα όρια. Επιπλέον, θα καταφέρετε να τον εκνευρίσετε, γιατί δεν θα είστε προσηλωμένος στη διαδικασία της συνέντευξης, αφού το ποτήρι με τον καφέ θα σας διασπά την προσοχή, πόσω μάλλον αν καταφέρετε να τον χύσετε με μια αδέξια κίνηση.

  6. Υπερβολική επικοινωνία. Ένας καλός τρόπος αποτυχίας είναι η έντονη επιθυμία για επικοινωνία με τον έξω κόσμο. Με άλλα λόγια, το να ασχοληθείτε με το κινητό σας τηλέφωνο. Έτσι, αν κάποιος σας καλέσει κι εσείς όχι μόνο δεν το έχετε κλείσει ούτε το έχετε βάλει στο αθόρυβο, αλλά και διακόψετε τη συνέντευξη για να απαντήσετε, τότε να είστε σίγουροι πως η εντύπωση που θα κάνετε θα είναι αρκετά αρνητική.

  7. Υπερβολική ομιλία. Θέλετε να κάνετε τον υπεύθυνο να σας βαρεθεί; Τότε αρχίστε να μιλάτε ακατάπαυστα. Κι όχι μόνο για τη δουλειά ή τις επαγγελματικές σας δεξιότητες, αλλά και για άλλα θέματα, την οικογενειακή σας κατάσταση, το ζωάκι σας, την αγαπημένη σας ποδοσφαρική ομάδα κτλ. Όσο δεκτικός κι αν είναι ο άλλος, πρόκειται για επαγγελματική συνέντευξη, όχι για κοινωνική συναναστροφή. Επιπλέον, δείχνετε αδυναμία ιεράρχησης προτεραιοτήτων και αυτοελέγχου.

  8. Ελάχιστη επικοινωνία. Αν δεν μπορείτε να αρχίσετε να μιλάτε ακατάπαυστα, τότε κάντε το αντίθετο: να μιλάτε όσο γίνεται λιγότερο. Το να απαντάτε με μία ή δύο λέξεις είναι εξίσου εκνευριστικό με το να μιλάτε ασταμάτητα. Με αυτόν τον τρόπο, δεν θα δίνετε ολοκληρωμένες απαντήσεις, οπότε ο υπεύθυνος που παίρνει τη συνέντευξη δεν θα μπορέσει να σχηματίσει ολοκληρωμένη εικόνα για εσάς.

  9. Ασαφή στοιχεία. Κατά την πορεία της συνέντευξης, είναι πιθανό να σας ζητηθούν ορισμένα στοιχεία, πέρα από αυτά που έχετε στο βιογραφικό σας. Μη διστάσετε να δώσετε όσο πιο ασαφείς πληροφορίες μπορείτε. Έτσι, δεν θα έχει τη δυνατότητα ο υπεύθυνος της συνέντευξης να σχηματίσει ολοκληρωμένη εικόνα για το εργασιακό παρελθόν σας, πέραν του ότι είναι πιθανό να θεωρήσει πως λέτε ψέμματα.

  10. Λάθος απαντήσεις. Πρόκειται για κάτι πολύ απλό. Άλλο σας ρωτάνε, άλλο απαντάτε. Βέβαια, είναι αναμενόμενο να θεωρήσουν πως η λάθος απάντηση ίσως οφείλεται στο άγχος ή στο ότι δεν ήταν ξεκάθαρη η ερώτηση κτλ. Οπότε, δεν θα σας παρεξηγήσουν αμέσως. Γι' αυτό θα χρειαστεί να επιμείνετε. Για κάθε ερώτηση δώστε την καλύτερη δυνατή λάθος απάντηση.

  11. Μιλήστε άσχημα για τον προηγούμενο εργοδότη σας. Αυτός είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για να αποτύχετε. Αρχίστε να μιλάτε άσχημα για τον προηγούμενο εργοδότη σας, τους πρώην συναδέλφους σας, τη δουλειά που κάνατε γενικώς. Με αυτόν τον τρόπο θα επιδείξετε μια έξοχη έλλειψη συνεργατικότητας και θα φανείτε αναξιόπιστοι και αδύναμοι να χειριστείτε καταστάσεις σύγκρουσης.

  12. Μην ενδιαφερθείτε για την τύχη της συνέντευξης. Αν για κάποιον λόγο, παρά τις προσπάθειές σας η συνέντευξη πήγε τόσο καλά ώστε να έχετε πιθανότητες πρόσληψης, μπορείτε πάντα να επιδείξετε παντελή αδιαφορία για το αποτέλεσμα της συνέντευξης. Έτσι, θα δείξετε ότι δεν σας ενδιαφέρει πραγματικά η θέση και ότι πήγατε από περιέργεια ή ανία.

Αν ακολουθήσετε τα παραπάνω βήματα, τότε έχετε σίγουρη την αποτυχία που τόσο επιθυμείτε. Αν, από την άλλη, ο στόχος σας δεν είναι να αποτύχετε, τότε καλύτερο θα είναι να αποφύγετε τα παραπάνω. Από την άλλη, αν, ενώ τα αποφύγατε, δεν καταφέρατε να προσληφθείτε, τότε μη στενοχωρηθείτε. Σε όλους έχει συμβεί, και μάλιστα όχι μία αλλά περισσότερες φορές. Αυτό που χρειάζεται είναι επιμονή, υπομονή και προσοχή στο τι επιθυμείτε από μια συνέντευξη.



Μιχάλης Κατσιμίτσης, PhD



Σεμινάρια Φεβρουαρίου - Ψυχολογία, Αυτοαποτελεσματικότητα 

 

 



 

Προγράμματα e-Learning

 Uoa Gifts shop